O kapele Nahoře Pes ve zkratce

NAHOŘE PES - biografie
Od roku 1997 stihla kapela úspěšně projít soutěžemi Rock Made In Gambrinus, Broumovská kytara, Mlejnice Kiss, Rock Nymburk nebo Rockfest Dobříš, má za sebou přes 200 koncertů, zejména v klubech a na festivalech (např. Benátská noc 2002, Jimramov 2003, Rock For People 2005, Okolo Třeboně 2006, Sázava fest 2009…), za předkapelu si Nahoře Pes vybrali mimo jiné Laura a její tygři, Znouzectnost, -123minut, Echt, Brutus, Schodiště, Luboš Pospíšil

Na podzim 2007 vyšlo po sérii demosnímků cd Čína zmixované zvukovými mistry Liborem Mikoškou (Narvan) a Petrem Vavříkem (Buty), následoval křest rukou bubeníka Pražského výběru Klaudy Kryšpína a klubová šňůra po osmi českých městech. Není bez zajímavosti, že kmotrem předchozího EP Robinson byl americký bluesman Sugar Blue (známý z hostování s Rolling Stones, Bobem Dylanem, apod.), který si s Nahoře Pes i zahrál na harmoniku.

Po obměnění sestavy na jaře 2009 začala skupina po letech hrát opět ve čtyřech (bez kláves), zvuk se pročistil, Nahoře Pes chytil druhý dech. Dvě povedené koncertní sezony přinesly nový, svěží materiál pro další řadovou desku Pozdní léto, která vychází zkraje roku 2011. Současně s vydáním se ale kapela pro vytíženost v dalších hudebních působištích rozhodla odjet malé rozlučkové turné a ukončit činnost.

Skupina produkuje v podstatě písničkový rock založený na živých nástrojích (ani emo, ani core, ani hip, ani hop), nebojí se přitvrdit nebo se příležitostně „rozněžnit v mezích zákona“, utéct k funky nebo blues... Váhu přikládá též osobitým textům. Netradičním prvkem v sestavě je talentovaná bubenicejoplinkovským vokálem Pája Táboříková.

 

Hudební publicista Petr Korál o Nahoře Pes: Nestavějí na bůhvíjaké virtuozitě, ale prostě a jednoduše na písničkách, na pokud možno snadno zapamatovatelných, a přitom ne tupých melodiích a hravých textech. S každou další nahrávkou působí kapela vyzráleji nejen po hráčské a vokální stránce, ale hlavně co se celkového přístupu týče. Dnešní vkusně poprockový repertoár přiměřeně nasáklý módním funkem i dalšími ingrediencemi udivuje skladatelským přehledem a aranžérskou barvitostí a dává tak vzpomenout třeba na Narvan blahé paměti.

 

 

Podrobná historie Nahoře Pes pohledem kapelníka Ondřeje Fencla

1996–97
Skupina vznikala postupně v průběhu let 1996–7, přesné datum startu nelze tudíž určit. Bratránka
Lukáše Fencla jsem poprvé v souvislosti s bubnováním v nové rockové kapele oslovil v září 1996, dva měsíce po něm přislíbil účast i můj spolužák, kytarista a někdejší člen Hromosvodu Jenda Švejda. Kromě mě ale zatím nikdo neměl vlastní nástroj a tak trvalo zhruba rok, než jsme začali skutečně fungovat. První regulérní zkouška (pod názvem Devil’s Dogs) ve vlastní zkušebně na Břevnově s vlastními nástroji a aparáty se uskutečnila v říjnu 1997, úplně první písničkou byli Houmlesáci.

1998
Do února 1998 jsme se ve třech sešli jen asi pětkrát. Tehdy byl poprvé – zatím jen jako host – přizván Lukášův spolužák, klávesista
David Hlaváč. Během několika týdnů se stal právoplatným členem. Klávesy se nám líbily, ale k dokonalosti chyběla ještě basovka.

A tak byl David nedobrovolně pasován i do role baskytaristy.
19. května se konal první koncert na Klamovce. Hráli jsme jalově, David si pořád přidával basu… jako jediný člověk v sále ji neslyšel, protože mu nikdo neřekl, že basák má stát před combem, ne za combem… no, porodní bolesti. Ohlas byl ovšem frenetický, to už tak na premiérách bývá. Jenda Švejda ovšem ne že ztrácel, nýbrž ani nikdy pořádně nenašel nadšení, takže skupinu záhy dobrovolně opustil.
Původní punk-rocková orientace se zvolna přesouvala do oblasti zpěvného bigbítu, který si s nestoudnou sebejistotou bere plnými hrstmi ze všech dostupných okolních stylů a neumětelství svádí na experiment.

David odmítl nadále hrát na čtyři struny, angažovali jsme tedy nového basáka Ondřeje Pavloka a začali pořádně zkoušet. Ondřej nebyl zrovna virtuóz, ale uměl se u toho dobře tvářit – něco mezi ďáblem a řidičem autobusu…

1999
Únorové vystoupení na maturitním plese v Národním domě na Smíchově se celkem povedlo, zněli jsme konečně zhruba jako kapela. Následovaly koncerty v Kroku a na Vodní slavnosti gymnázia PORG. Po zdařilém červnovém vystoupení v pražském klubu
Batalion jsme se po oboustranné dohodě přátelsky rozloučili s Ondřejem Pavlokem. Zjevil se démonický Pája Junek. Do skupiny skvěle zapadl, i na tu baskytaru trochu uměl. Na podzim jsme odehráli celkem tři koncerty, což byla na tu dobu hojnost. Průběžně jsme ve skalních podmínkách točili první demo-kazetu Réservé pro invalidu.

2000
Naši první nahrávku (stopáž 60 minut) jsme pokřtili 4. 4. 2000, po dlouhé době zase na Klamovce. V květnu jsme absolvovali první mimopražská vystoupení v Dobříši a Lomnici nad Popelkou (se spřátelenou kapelou Fidel Castro), chvíli poté proběhl úspěšný předskok
Znouzectnosti, jejíž publikum nás přijalo velmi vřele. Sláva.

Pája stále vehementně navrhoval, že bychom měli rozšířit sestavu o druhou kytaru.

I stalo se a z vypsaného konkursu vyšel vítězně milovník Rogera Waterse Kuba Rak, nenapravitelný sólista, ale zase šikovný. V říjnu 2000 pak došlo k přejmenování skupiny na Nahoře Pes, přišlo nám to dospělejší. A asi bylo.

 

2001
Rok 2001 znamenal pro kapelu zlom. Absolvovali jsme celkem
17 koncertů a poprvé navštívili profesionální nahrávací studio (Live And Loud u Kakaxy). Pod vlivem dvou epizodních manažerů (říkali jsme jim Prasátko a Vlk, občanská jména dávno zavál čas) jsme se následně rozhodli utřídit repertoár, tedy přestat hrát od všeho kousek, jak bylo naším dlouholetým zvykem. Dodnes je sporné, zda to byl šťastný tah; každopádně tím nastal konec jedné etapy a začátek další – profesionálnější a méně bujaré.

2002
Na jaře se Nahoře pes probojoval do semifinále
Rock Made In Gambrinus a do finále Broumovské kytary, vrcholem letní sezóny pak bylo vystoupení na jednom z největších open-airů v republice, festivalu Benátská noc, kam jsme se nikterak necpali – normálně nám zavolali (na Malou skálu rád vzpomíná zejména David, který si zapomněl zdroj na klávesy, takže jsme hráli ve čtyřech). Přes nesporné úspěchy se ale zároveň jasně ukázalo, že výše zmíněné stylové zakotvení nevyhovuje některým členům kapely – stará sestava Nahoře Pes spěla po pěti letech ke svému konci. Ještě jsme stihli zvítězit v soutěži Mlejnice Kiss a pak už přišel křest nového, byť vzpomínkového cd Nahoře Pes na měsíci (natočeno v průběhu roku 2002, opět v naší garážové zkušebně na Břevnově) a zdařilý poslední koncert ve staré sestavě na Velké říjnové party ve Vagónu před dvěma stovkami diváků.

2003
Nahradit rozmanitou osobnost Páji Junka, kouzlo a klávesový um Dády Hlaváče a hudební potenciál Kuby Raka nebylo jednoduché. V průběhu zimy se stabilizoval nový Nahoře Pes, kde zmíněné muzikanty vystřídali kytarista s bluesovými kořeny
Michal Nosek, baskytarista Petr Polák (záhy byl pro nespolehlivost dočasně nahrazen fiktivním baskytaristou Standou Lysým, který si nepřál vystupovat pod svým skutečným jménem Pája Junek) a klávesák Janek Vondrovský. Teprve s příchodem baskytaristy Vojty Donáta v květnu 2003 se sestava se ustálila, vznikly nové skladby a koncertní činnost se rozbujela nebývalou měrou.

V říjnu 2003 Nahoře Pes přispěl svou troškou na live-cd Velká říjnová party.

2004
Stabilizace sestavy a repertoáru se naplno projevila v roce 2004, kdy bylo odehráno 26 koncertů, z nichž stojí za zmínku minimálně finále soutěže
Rock Nymburk, festival Boodstock v jihočeských Čimelicích nebo podzimní předskakování americké bluesové legendě Sugar Blue před natřískaným klubem Vagón.
V březnu vyšlo vzpomínkové cd na tragicky zesnulého Filipa Venclíka s názvem
Slunce ještě spí, na němž se Nahoře Pes podílel dvěma písněmi.

V průběhu celého roku kapela pravidelně dojížděla do kolínského studia Sklep zdejšího muzikanta Ládi Douska, kde zvěčňovala aktuální i starší repertoár. V listopadu bylo z 18 natočených skladeb vybráno 6 nejlepších (prozatím), které byly svěřeny do rukou zvukového mistra Libora „Mikeše“ Mikošky (Narvan, Laputa...)

2005
Po lednovém masteringu, který provedl ve zlínském studiu „V“
Petr Vavřík (Buty), vyšlo 29.1. EP Robinson (stopáž 22 min.), které bylo jakousi předzvěstí pozdějšího dlouhohrajícího alba. Placičku nepokřtil 10.4. ve Vagónu nikdo jiný než slovutný bluesman Sugar Blue, který si s námi zahostoval na foukačku v písničce Aleje (považte, člověk, co nahrál harmošku mimo jiné do stounovského Miss You hrál s Nahoře Pes). Brzy poté se s Nahoře Pes po osmi letech rozloučil Lukáš Fencl (odjel studovat do Anglie). Bigbítový bubeník, který neposlouchal bigbít, vášnivý diskutér, podmračený autor nejulítlejších písní v repertoáru, bratránek, se kterým jsme to celé rozjeli. A s ním se poroučela i břevnovská zkušebna… (osm let: takhle dlouho vydržel v Psu už jen Michal Nosek).

Za bicí usedl spíš blázen než bubeník Robert Keller (ex-A bude hůř), aby prožil křest ohněm v podobě vystoupení na tehdy nejvěhlasnějším českém festivalu Rock For People (ještě v Českém brodě). Vystoupení bylo značně průměrné.
Zářiové miniturné k cd Robinson se moc nepovedlo, v říjnu si ale kapela spravila chuť postupem do finále Plzeňské bítové ligy (jehož se z důvodu krytí termínů nakonec nezúčastnila) a tradiční Velkou říjnovou.

2006
V zimě Nahoře Pes navázal družbu s kapelami Illfish a Vyhoukaná Sowa (povedl se pražský, hradecký i plzeňský koncert), zahrál si v Chrášťanech jako
předskokan Brutusu a během jara pak postupně dospěl k tomu, že potřebuje za bicí soupravou vzpruhu. Tou se v létě stala talentovaná konzervatoristka Pája Táboříková, navíc osobitá zpěvačka s joplinkovsým vokálem, což se také hodilo. Premiéra v nové sestavě na jimramovském festivale Otevřeno, to bylo jedno z nejlepších a nejúspěšnějších vystoupení kapely vůbec.
Na Velké říjnové jsme pak pokřtili staronové
cd Archív, kde spatřily světlo světa veškeré nahrávky pořízené v Kolíně v letech 2003-2004 ještě s Lukášem a nezachycené cédéčkem Robinson + několik bonusů z vůbec první návštěvy studia v roce 2001 (v staré sestavě s Pájou, Davidem a Kubou).
V Lucerna Music baru Nahoře Pes úspěšně zvládl roli
předkapely Laury a jejích tygrů, v prosinci totéž s –123minut v Kutné hoře.

2007
V lednu začalo – opět v Kolíně u Ládi Douska - nahrávání devíti nových písniček, jejichž mix byl svěřen osvědčenému Mikešovi, geniálnímu bohémovi, jenž s termíny si netyká. V červnu Nahoře Pes podařeným koncertem v domovském Vagónu oslavil
10 let existence a 17. září vyšlo cd Čína, v pořadí čtvrté dlouhohrající, ale v jistém smyslu první oficiální se vším všudy – tedy lisované, s 16stránkových bookletem a s kampaní kolem (rozhovory na ČRo a na Rádiu Beat, několik profilových pořadů na rozhlasových stanicích všeho druhu, celkem osm převážně pozitivních recenzí v tisku…).
Na podzim pak Nahoře Pes vyjel na související podzimní
klubové turné, provázané s  tradičními přáteli (Illfish, Vyhoukaná sowa) i s novými tvářemi (děčínští Headline, ústečtí Sníh na schodišti). Skromné, ale povedené. A paralelně se urodil i videoklip k písni Vílo.

2008
Rok 2008 znamenal především nové nadechnutí. Pět let v jedné sestavě spělo ke konci, přestávalo to klapat lidsky i hudebně. A tak jsme se po oboustranné dohodě rozloučili s Honzou a Vojtou. Basu po Vojtovi přebral šikovný šestistrunný pohodář
Pablo Eisner, za klávesy se postavila absolventka teplické konzervatoře Helča Vlaháčová. Vztahy v kapele se pročistily, začalo to šlapat, festivalová sezóna byla z nejpovedenějších v historii bandu (m.j. jsme poprvé zahráli „u Magora“ na Skalákově mlýně a undergroundi nás přijali s otevřenou náručí)…

Co nevidět to hodilo tři pulsující novinky, plus jednu coververzi od Queenů jako bonbónek (Hammer To Fall). Podzim znamenal krom pilování nového repertoáru tradiční štace i nové družby (písečtí Naven, liberecké koleje Harcov).

2009
Na jaře vesele štěkající Pes na chvilku zmrazil podivný přístup a posléze odchod Helči Vlaháčové, dva koncerty odehrané z nouze ve čtyřech ovšem dopadly tak pěkně, že jsme se rozhodli pokračovat nastálo takto, tedy bez kláves.

Spřátelili jsme se s lounským Paraletem a pražskými Molitan Noodels, našli novou fanouškovskou základnu v Roztokách u Jilemnice, rozjeli jsme to na letním Sázavafestu (byť v „předpokoji“ a za chabé účasti publika), nazkoušeli dvě nové písničky Smrtka a Pozdní léto, každou úplně jinou... a jinou, než to, co jsme dosud dělali. Jako bychom snad vyrostli, či co. Nebo jsme se konečně naučili hrát?

Přes další hudební angažmá některých členů (5P Luboše Pospíšila, Hromosvod, Schodiště…) nicméně na Nahoře Pes zůstávalo čím dál tím méně času.

 

2010

Zkraje roku jsme zahostovali na dvou štacích šňůry Rádia Beat, koncertní rok se v plánech tvářil jako každý jiný, tradiční akce se SowouBrutusem, několik svěžích festivalových zářezů, povedené vystoupení po Kamilu Střihavkovi v Novohradských horách… Páju ale čím dál víc štvalo, že Psu nedávám tolik, kolik bych mohl a já zas tušil, že chci ten čas věnovat spíš Hromosvodu, se nímž jsme právě dokončovali novou desku a hráli jako o život. V létě se naše bubenička rozhodla, že to balí. Z milého psího koncertu (po dlouhé době samostatného) v  hospodě U prince Miroslava, který byl prezentován jako „poslední pražské hraní s Pájou“ se nakonec vyklubalo rozhodnutí skončit to úplně. Odehrát tři nasmlouvané mimopražské koncerty, vystrojit pohřeb jak se patří… a ještě předtím ve studiu co nejživější metodou zvěčnit sedm novinek, které jsme za ty tři roky nastřádal. Bylo by škoda je nezakonzervovat a kde jinde, než zas v Kolíně. Tentokrát jsme Láďovi Douskovi dali na starost i mix a dobře jsme udělali.

Začal krásný čtvrt rok – jak už vlastně o nic nešlo, hrálo se zlehka, do playlistu spontánně a bez zkoušení přibylo několik coververzí, záznam z koncertu s Brutusem v Roztokách u Jilemnice se tak povedl, že jsme nakonec tři písničky zařadili i na cd… a samotné kolínské natáčení byla pohoda, která je z desky znát. I když trochu i smutek.

 

2011

28. ledna vyšlo páté a poslední album Pozdní léto, o den později Nahoře Pes za asistence mnoha hostů a ex-členů ukončil na domovské scéně v pražském Vagonu existenci. Tolik lidí na nás nikdy samostatně nepřišlo – to se fakt povede jen na pohřbu.

Tiskovou zprávu, proč a jak (a jak hezky) to všechno skončilo si můžete přečíst ZDE.

 

Díky, za kapelu zdraví (a sepsal) Ondřej Fencl