Z tisku:      recenze CD Čína      jiné články

- - - recenze CD Čína

Pavel Kloupar, Houser - 18.10. 2007
České původní tvorby není nikdy dost. Kapelník, zpěvák a téměř výhradní autor Ondřej Fencl zúročuje na této desce zkušenosti ze všech svých paralelně fungujících projektů sahajících přes folk a bigbít až po pop-rock, kromě tohoto všeho zde najdeme i záblesky bluesové.
Pestrá směsice, která může někomu připadat jako „Kočko Pes“, se ale neomrzí ani při druhém a třetím poslechu, naopak domněnky typu: tady slyším Ivana Hlase, tu zas Hudbu Praha a teď přichází šéf Lucie, David Koller (píseň Za pár dní) se změní v pocit: vždyť je to zajímavá kapela s osobitou tvorbou, muzikantsky vybroušeným projevem a civilními Ondrovými texty, které se nesnaží řešit nějaká „intelektuálská“ básnická moudra, ale zase mají daleko ke stupidním textům o lásce nebo pivu. Fenclova lyrika prostě vyjadřuje pocity „obyčejného kluka“ proplouvajícího každodenním životem.
Přeji kapele, aby se brzy probubnovala skrze šarmantní bubenici Páju do 1.ligy českého bigbítu, kam je těchto 15 příjemných melodických pecek směřuje.
4/5 bodů

Petr Holeček, live.atlas.cz (odkaz)- listopad 2007
Takže psí čína? Pražská pětice Nahoře pes konečně přišla s deskou, která má nad padesát minut a neříká se jí demo, EP nebo archiv. Ačkoli mají Nahoře pes už tři desky za sebou, o desce Čína se dá mluvit jako oficiálním debutu. A to kapela letos slaví deset let existence.
Čínu Nahoře pes uvařili z osvědčených ingrediencí. Jako základ tu samozřejmě posloužila písnička a folk, do toho však přimíchali notnou dávku hard rocku. A to se mi na nové desce líbí nejvíc. Celá „psí čína" je pak dochucená bluesem a funky. Prostě fajn chutná.
Albu dominuje zmíněná česká písnička s refrény a tématy o lásce, toulání, vášni, ale na druhé straně i o pekle, stínech, kocovině a samozřejmě Číně. „Je to poprvé a asi i naposledy, co jsme udělali politickou písničku. Nemám rád, když se politika do muziky cpe, ale v tomto případě to tam nalezlo nějak samospádem, text byl hotový za deset minut. A když už je za rok v Číně ta olympiáda," obhajuje titulní skladbu lídr kapely a zpěvák Ondřej Fencl. Vedle Číny se však Nahoře pes do žádných kontroverzí nepouštějí. Kytarové riffy, které zbytečně neběsní, si jedou tu svou osvědčenou cestu přes folk a klasickou písničku a jen občas povyskočí do hard rocku 70. let. Ovšem Nahoře pes se nepokouší o nějaký návrat retra. Díky tomu, že svému žánru rozumějí, nevypadá Čína zběsile jako některé desky kapel, které stůj co stůj snaží obhajovat kytarovou hudbu sedmdesátek.
Jednoduše bych výpověď o stavu kapely Nahoře pes v roce 2007 shrnul slovy, které už jsem řekl Ondorvi Fenclovi osobně. Zní jako Narvan, který se ke svému finky snaží dostat přes hard rock a pop. Odkaz na brněnské Narvany je slyšet zejména ve skladbě „Za pár dní", kde se zpěv přehoupne v lehký rap a typické Narvanovské frázování. A možná to není náhoda, vždyť album Čína mixoval kytarista Narvanu Libor Mikoška. Narvaní feeling mi v některých pasážích pár skladeb nevadí, naopak desku skvěle osvěžuje. Osvěžuje jí koneckonců i šarmantní Pája Táboříková, která mezi rockery zasedla za bicí soupravu. A ženská za škopky, to je vždycky sexy.
3/5 bodů

Jan Roubíček, irockshock.net (odkaz) - listopad 2007
Při poslechu dlouhohrající novinky této partičky z našeho hlavního města se mi vnutila myšlenka, o kterou bych se rád podělil. Často jsem přemýšlel, jak by vypadala tuzemská hudební tvorba v době, kdy světu vládl beat, kdyby u nás tzv. normalizace svou mocí neudusila možnosti tvorby kapel na minimum. V případě takové volnosti by se možná tehdejší tvorba v mnoha věcech podobala hudbě kapely Nahoře Pes.
Netvrdím ovšem, že by hudba této kapely zněla nějak zpátečnicky či zaostale. Naopak je zde nabízena velmi přirozená směs rockových stylů, vycházející zhruba ze 70. let, a při troše fantazie člověk slyší tu Deep Purple, tam Queen nebo Jethro Tull. Velmi oceňuji bluesový nádech a jakýsi vnitřní klid sálající z písní. V dnešní době plné efektů, zvukových možností a přístrojů, které mi svým názvem pasují spíš do kosmického programu než k muzice, je příjemné slyšet fond přirozených bluesových zvuků kytar a nástrojů, jako je foukací harmonika nebo hammondky. Na druhou stranu je na albu přece jen slyšet i současnost v podobě některých dodaných efektů, např. v závěrečné skladbě Petrolej.
Z individuálních výkonů mě zaujal sólový kytarista, který sice nepředvádí žádné superrychlé onanie, nicméně právě kytara svou univerzálností rozhodujícím způsobem kapelu směruje. Od kytary se můžeme dočkat jak rock’n’rollových riffů, tak rozvolněných až téměř psychedelických sól. Co se týče zpěvu, ten celkový sound spíše kultivuje. Obecně musím desku pochválit, neboť zde nejsou vyloženě slabá místa. Ovšem chybí mi trocha kontroverze a rockového vzdoru! Deska mi zní tak, že i maminky z ní musejí mít radost, celková nálada nahrávek mi přijde poněkud neutrální. Zkušenost s poslechem kapely Nahoře Pes je ale veskrze pozitivní.
3/5 bodů

Petr Sládeček, Rock a Pop - listopad 2007
Přiznejme si to, čekali jsme míň. Hned na začátek jedna velká pochvala za angažovanost a relativní nápaditost. Klasická rocková písnička s českou genetikou dostává zabrat. V tom lepším slova smyslu. Když kapelu izolujeme z časoprostoru, vychází nám patnáctistopá kolekce s průměrným songwritingem, který rozhodně žádné pozdvižení nevzbudí, ale může mít pevný okruh příznivců, kteří s kapelou vyrostli. Pozitivum ve srovnání s mnohem kvalitněji vyprodukovanými mainstreamovými deskami lze vidět ve skutečné nezávislosti alba. Na nic si nehraje. Nahoře Pes jsou sami sebou, v dobré instrumentální formě a nebojí se pohybovat v širokých vodách bigbítu. Všechno bychom to na normální desce ocenili. Tady však dochází k totálnímu zazdění produkcí, která je plochá, studená, zkrátka špatná. Škoda, zasluhovalo by to nezávislý dohled producenta a méně dominantního frontmana, jehož uštěkaný projev zakrývá mnohdy pestré instrumentální a aranžérské vychytávky kapely za ním. Je to někde na půl cesty a nelze to ani příliš shazovat, ale ani chválit. Možná by stačilo pohlédnout do zrcadla.
2,5 / 5 bodů

Jan Ernest, REPORT - 10 / 2007:NAHOŘE PES - Stará vlna se starým obsahem
Přestože na albu pražské kapely Nahoře pes příležitostně narazíte i na rapově odsekávané pasáže, většina téhle muziky má kořeny někde v 70. letech. Kytarové riffy s krásně kulaťoučkým zvukem, v pozadí brumlající varhany, něco blues, ždibec folku a špetka funku – jednoduše písničkový bigbít bez sebemenší snahy pokoušet se o patinu efektního retra. Podobná muzika se dá dělat jen z čiré lásky k danému žánru a to je její první velké plus. Za to druhé lze považovat fakt, že i přes zdánlivou opelichanost vstupního materiálu se kapela umí opelichanosti občas vyhnout, a to je také fajn.
Nějaká negativa? Ze studiové nahrávky je cítit, že frontman Ondřej Fencl (ano, kolega žurnalista Fencl) je srdcem přece jen spíš folkař a v rockově důraznějších kusech – řečeno divadelní terminologií – trochu nepříjemně „přehrává“. Lépe mu sedí intimnější nálady než agrese, což dokazuje třeba křehká a netypická písnička Vílo, která patří k nejlepším na desce.


- - - jiné články

Jaroslav Špulák, Rock a Pop - říjen 2007: Nahoře Pes – Hráli s nejlepším harmonikářem světa
Novotou vonící album Čína, kterým sebe i své fanoušky obšťastnili pražští Nahoře Pes v září, je čtvrté v jejich diskografii. Zpěvák, kytarista, skladatel a textař Ondřej Fencl ovšem tvrdí, že pro něj osobně je to debut. Vyjadřuje tak spokojenost se zvukem i písničkami. Během následujícího povídání dokonce prohodí, že když budou reakce na desku záporné, pak je asi někde chyba.
„Písnička Čína, podle níž se album jmenuje, je trochu politická. Nikdy jsem takhle motivovanou věc neudělal, tohle bylo poprvé a možná naposledy. Přišlo mi dobré zařadit ji jako titulní právě proto, že je jiná,“ vysvětluje Fencl. Potřebu vypsat se z politické situace ale neměl. „Paradoxně nemám rád, když se politika do muziky motá. Nejdřív přišla hudba, do té mi vždycky začne automaticky naskakovat text. Tentokrát se mi tam cpaly rýmy jako stíny, džíny, z Číny... zní to zvláštně, ale donutila mě k tomu vlastně melodie. Člověk, který nám vytvářel obal, z té skladby a z tibetsko-čínských motivů také vycházel, název alba tak byl v podstatě jasný.“
Většina ostatních textů je o vztazích, Fencl přiznává, že se z nich vypisuje, ať už jsou uzavřené nebo probíhající. Řada písniček jeho další folk-rockové skupiny Hromosvod tvoří s těmi z repertoáru Nahoře Pes jakýsi textový román o jeho láskách. „Pecky pro Nahoře Pes jsou ale takové rockově nasranější. A na desce je i několik epických příběhů, kde láska a vztahy žádnou roli nehrají.“
Po deseti letech existence kapely by si Fencl dokázal představit, že by mohla mít lepší pozici. Je však realista. Pohybuje se mezi muzikanty dost dlouho, aby pochopil mechanismy šoubyznysu. Ví, že Nahoře Pes sotva kdy budou masovou záležitostí.
„Jsem rád za album, které si vydáváme sami a víme, že se nám finančně nevrátí, jsem rád za spoustu hezkých koncertů po celé republice a festivalů jako je třeba Jimramov, kde lidi nechodí na značku, ale na muziku. Letos jsme tam měli snad největší kotel v naší desetileté historii.“
Fencl účinkuje ještě ve formacích Hromosvod, Mrtvej brouk, Lucie revival, Uširváč, 5P Luboše Pospíšila a Schodiště. Logicky se tedy lze domnívat, že právě v tom tkví problém. „Spousta lidí se mě na to ptá a nedokážou pochopit, jak to stíhám. Zapomínají ale, že téměř všem těm kapelám dělám i management a tím pádem to kočíruju tak, abych to v pohodě zvládal. Minulý rok jsem upozadil Nahoře Pes, protože vycházela deska Hromosvodu a jelo se k ní turné. Letos je to naopak, turné jede Nahoře Pes a Hromosvod na podzim víc odpočívá. Mohli bychom samozřejmě víc zkoušet, ale nemyslím si, že by se tím něco globálně změnilo.“
Připouští, že sound Nahoře Pes není příliš progresivní. Je z něho patrná láska k hudbě sedmdesátých let a k českému předrevolučnímu undergroundu. „Nechceme se násilně pokoušet o modernu. Dřív jsem to hodně řešil, ale už jsem pochopil, že to nemá cenu. Líbíme se padesátníkům i mladším lidem, žijeme přece v době retra,“ usměje se Fencl. 9. října zahájí skupina v Horních Beřkovicích 10 let Čína Tour a představí fanouškům desku napříč republikou, mimo jiné v Děčíně, Ústí nad Labem, Chrudimi, v Lounech a samozřejmě v domovském pražském Vagónu. Tam měli Nahoře Pes před dvěma lety svůj doposud největší hudební zážitek, když hostovali na koncertě bluesové legendy Sugar Blue. Muž, který nahrál harmoniku do píšničky Miss You od Rolling Stones, si s nimi dokonce zahrál. „Tehdy odcházel z kapely můj bratranec Lukáš a mimoděk prohodil: teď už můžu vypadnout, zahrál jsem si s nejlepším harmonikářem světa.“

Jaromír Komorous, Webmagazín Rozhledna, 30.5.2007: Co člověka praští do očí, je ženská za bicími
"House of blues brát! Známé muzikantské doupě v Plzni se chlubí slušným renomé. Už pouhá příležitost si zde zahrát zapadá do představ pěkného okamžiku. Pro manažera zůstává tamní zásek bonusem při dalších jednáních. Nelze čekat, že k mixážnímu pultu připojí kabely novic v branži.
Rocková kapela Nahoře pes si to dovolit může. Oslavuje už deset let existence..."
Celá recenze: http://www.webmagazin.cz/index.php?stype=all&id=6125

Jan Stanislav, portál Rockmag, 2.5.2007: Nahoře pes - Archív
"Nahoře Pes - to je svérázná, dobře poslouchatelná a přitom velmi pohodová muzika, která nikam nepádí a přitom by se na ní dalo docela slušně tancovat..."
Celá recenze: http://rockmag.cz/clanky/nahore-pes-archiv/

Rock a Pop – 01/2007 – Jan Šída a Milan Slezák
Pražská rocková kapela Nahoře Pes se po klubových pódiích pohybuje už bezmála desátým rokem. Za tu dobu nastřádala slušný počet skladeb z různých období a část z nich tvoří playlist této nahrávky, z níž je zkušenost a vyhranost muzikantů jasně patrná. Je to vcelku pestrá kolekce, která dává vzpomenout na různé stylové zatáčky existence souboru, včetně zhudebněných básní Jiřího Wolkera. Klubový bigbít se vším všudy. S různými žánrovými přesahy, solidně zahraný a přinášející občas nápady, které vám utkvějí v paměti.

Radek Antl, Musicserver, 7.6.2005: "Drive In jde s laťkou ještě výš - zpěv překvapivě zní ambiciózně, v refrénu kvílí kytara, v intermezzu si jede jazzové piáno a funky spodek. Pohoda, hafani se nám rozjeli..."
Celá recenze: http://musicserver.cz/clanek/11778/Nesteka-nekouse-a-chtel-by-nahoru-/

Petr Korál, Rock And Pop, 5 / 2005: "S každou další nahrávkou působí Nahoře Pes vyzráleji nejen po hráčské a vokální stránce, ale hlavně co se celkového přístupu týče. Dnešní vkusně poprockový repertoár přiměřeně nasáklý módním funkem i dalšími ingrediencemi udivuje skladatelským přehledem a aranžérskou barvitostí a dává tak vzpomenout třeba na Narvan blahé paměti.

Alík, ceskyrock.cz, 30.1.2005: "I když se nejedná o žádné začátečníky, slyšel jsem o téhle partičce jen velmi pramálo. O to byl pro mě větší šok, když zaznělo několik prvních pár akordů. Pohodový pop-rock s chytlavými melodiemi mě zaujal natolik, že po jejich vystoupení jsem si ihned zakoupil jejich zbrusu nové CD Robinson za pouhých 50 korun českých a mohu ho vřele doporučit."
Celá recenze: http://www.ceskyrock.cz/clanky_clanek.php?id=440

Petr Holeček, Musicsite.cz, 4. 3. 2005: Robinson kapely Nahoře pes není sám
Pražská kapela Nahoře pes si vždycky v klidu jela ve vlastní stopě. Žádné zbytečné pózy, instrumentální nadřazenost, aranžérská vyčpělost či snad nedobytné uzamčení do krabice s nápisem folkrock. Hudba Nahoře pes není určená všem, ale také většinu neurazí. Jednoduchý písničkářský bigbít, který se hledá ve folku, místy bluesu. Koncem ledna uvedla kapela v čele s Onrou Fenclem nové na vlastní náklady vydané album Robinson. Šestka tracků tvořící kostru současného repertoáru kapely. Selfalbum bylo nahráno v kolínském studiu Sklep, mixu se chopil odborník na slovo vzatý, kytarista Narvanu a Laputy Libor Mikoška. Závěrečný mastering provedl Petr Vavřík. Robinson je předzvěstí regulérní desky, kterou kapela plánuje vydat na podzim. Malou desku Robinson pokřtí 10. dubna v pražském klubu Vagón bluesový harmonikář Sugar Blue, který nahrál několik desek například s Rolling Stones nebo Bobem Dylanem.

Petr Korál, Rockshock, 7 /2004: "Jako pramínek živé vody zapůsobilo vystoupení rozverných rockerů Nahoře Pes. Ti nestavějí na bůhvíjaké virtuozitě, ale prostě a jednoduše na písničkách, na pokud možno snadno zapamatovatelných, a přitom ne tupých melodiích a hravých textech."